Projektit

Tälle sivulle on koottu yhteen tietoja Vaakan meneillään olevista keräyksistä ja projekteista . Mikäli haluat osallistua keräyksiin lahjoittamalla niihin tarvikkeita tai haluat lisätietoja, ota yhteyttä sähköpostilla vaaka.ry(at)gmail.com.

Vaakan vauvakassit

Vauvakassi on hyväkuntoisista, pääasiassa käytetyistä vaatteista sekä tarvikkeista koottu pienoiskokoinen äitiyspakkaus. Vaaka lahjoittaa vuosittain vauvakasseja Sortavalan ja Kalevalan alueella syntyville vauvoille. Viime vuosina olemme toimittaneet vauvakasseja myös Senegalin Casamanceen Mlompin kylään. Kassit toimitetaan saajakohteisiin vaakalaisten jäsenmatkoilla tai yhteistyökumppaneiden avustuksella. Kotimaassa varustetaan vauvakassia laajempia äitiyspakkauksia äideille ja vauvoille, jotka eivät ole suomalaisen sosiaaliturvan piirissä eivätkä saa Kelan äitiyspakkausta.

Vauvakassiin pakataan:

- vauvan toppapuku, toppatöppöset, toppatumput, lämmin talvihattu ja kypärämyssy

- vanuhaalari, vauvan villasukat

- huppupyyhe ja pinnasängyn aluslakana

- vauvan ensilelu

- sisävaatekertoja 50-74cm, sisäsukkia, trikoinen pipo tai nauhallinen hattu

- jokin extratuote kuten vauvan kesä- tai juhlavaate, kuolalappu, ruokalappu tms.

Senegaliin lähetettäviin kasseihin  pakataan myös kestovaippoja ja kestositeitä äidille. Kotimaan vauvapakkauksiin sisältyy myös vauvan peitto, peittoon sopiva pussilakana, makuupussi ja kuukautissuojia äidille. Otamme lahjoituksena vastaan edellä mainittuja vauvakassin ja -pakkausten tarvikkeita. Huomioithan, että lahjoitettavien vaatteiden ja tarvikkeiden tulee olla täysin ehjiä, tahrattomia, hyväkuntoisia ja pesun jäljiltä.

Valmiin vauvakassin sisältö pakataan tiiviisti kangaskassiin merkiten päälle punaisella tai sinisellä nauhalla, onko kassi tyttö- vai poikavauvalle. Otamme mielellämme lahjoituksena vastaan myös pelkkiä kangaskasseja vauvakassien pakkaamista varten. Kassin suositeltava koko on 55 cm (korkeus) x 45 cm, kädensijat noin 57 cm. Kassin voi ommella uudesta tai kierrätetystä kankaasta.

HUOM! Emme ota vastaan pinnasängyn pehmusteita, itkuhälyttimiä, isokokoisia (koottavia) leluja, vaunuja tai rattaita tms. isoja vauvan hoitotarvikkeita

Reppukeräys

Vaaka kerää vuosittain koulureppuja tarvikkeineen ekaluokkalaisille Karjalaan. Reppuja lahjoitetaan viiteen kohteeseen: Haapalammin koululle Sortavalan lähellä, päiväkoti Pihlajaan Värtsilään, pohjoisempana Kalevalaan ja Borovoihin sekä myös Suojärvelle.

VUODEN 2019 EPPUREPPU-KERÄYS ON PÄÄTTYNYT!

Kiitos kaikille osallistujille. Reput syksyllä 2019 koulunsa aloittaneille ekaluokkalaisille Karjalaan on toimitettu perille kesän aikana. Seuraava reppukeräys starttaa vuoden 2020 alussa.

Otamme jatkuvasti vastaan uusia tai käytettyjä, hyväkuntoisia (ehjä, siisti, puhdas, tahraton) reppuja. Myös isompien koululaisten repuille on käyttöä. Mikäli haluat lahjoittaa repun/reppuja, laita viestiä vaaka.ry at gmail.com tai yhteydenottolomakkeen kautta.

Vuoden käsityö

Vuonna 2019 keräämme käsitöitä, jotka voimme hyödyntää Vaakan vauvakasseissa ja Vaakan muissa vauvaperheisiin kohdistuvissa avustusprojekteissa. Käsityövaihtoehtoja on neljä, voit valita niistä itsellesi mieluisimman tai tehdä vaikka kaikki! Otamme käsitöitä vastaan keväälle 2020 saakka. Lahjoitusten toimittamisesta vaakalaisille voit sopia sähköpostitse, vaaka.ry at gmail.com

1. Huppupyyhe vauvalle - Pyyhkeen voi ommella uudesta tai käytetystä
kankaasta hyödyntäen esim. froteisia kylpy- ja käsipyyhkeitä. Pyyhkeen voi ommella myös vohveli-kankaasta tai muusta imukykyisestä kankaasta. Pyyhkeen koko tulee olla noin 75 x 75cm ja kankaan sellaista, että se kestää pesun 60 asteessa. Mikäli ompelet pyyhkeen kierrätetystä kankaasta, tarkistathan, että kangas on tahraton.

2. Trikoinen kypärämyssy vauvalle - Vaakan ompeluohje kypärämyssylle. Villaisen pipon tai talvihatun alla käytettävän myssyn voi ommella pehmeästä trikoosta ja ohjeen mukainen koko on hyvä pienelle vauvalle, jolloin pystymme hyödyntämään kypärämyssyt vauvakasseissa.

3. Villasukat, tumput ja pipo vauvalle - Voit neuloa vauvalle sukat tai tumput tai pipon/myssyn tai neuloa koko setin. Sukkien tulisi olla pidempivartiset (esim. junasukka), jotta pysyvät hyvin vauvan jaloissa ja tumput ilman peukaloa. Muuten malli on vapaa. Sukka- ja tumppuparit kannattaa sitoa yhteen langanpätkällä ja asusteen mukaan voi liittää lapun, jossa pesuohje.

4. Kestoside - Lahjoitamme kestäviä ja pestäviä kuukautissuojia Afrikkaan Senegaliin Mlompin kylän naisille ja tytöille. Siteen ompelussa voit hyödyntää netistä googlettamalla löytyviä ohjeita. Siteitä voi ommella kierrätetyistä kankaista. Imuosaksi sopii hyvin esim. flanelli ja frotee. Siteen kiinnityksen voi toteuttaa nepparilla tai tarralla. Kosteussulkukankaan käyttäminen siteiden ompelussa ei ole välttämätöntä, mutta se lisää huomattavasti siteen käyttömukavuutta. Normaalisiteen valmis pituus tulisi olla noin 26cm ja yösiteen valmis pituus noin 33cm. Pakkaamme kestositeitä Afrikan vauvakasseihin ja pidemmät siteet ovat hyödyllisiä myös vasta synnyttäneille äideille.

Villasukkapankki

Otamme ympäri vuoden vastaan uusia villasukkia pienten ja isojen varpaiden lämmikkeeksi. Koot voivat vaihdella vauvasta vaariin, eniten tarvetta on aikuisten ja nuorten villasukille, koosta 37/38 ylöspäin.

Aikuisten ja isompien lasten sukkia toivotaan neulottavan sukkalangasta, jossa villaa on vähintään 70%. Vauvansukat kannattaa neuloa 100% luonnonkuidusta: pehmeästä villasta, bambusta tai puuvillasta. Liitä sukkapari toisiinsa langalla niin sukat eivät eksy toisistaan kuljetusten aikana.

Otamme vastaan myös sukkalankaa. Mikäli haluat lahjoittaa sukkia tai lankaa, laita viestiä meille sähköpostilla, niin sovitaan toimituksesta tarkemmin.

Penaalipankki

Penaalipankkimme on koulutarvikkeiden varmuusvarasto. Täytetty penaali on materiaalisesti arvokas ja sillä on symbolinenkin merkitys: haluamme korostaa opiskelun tärkeyttä ja koulutuksen tarjoamia mahdollisuuksia. Penaalin sisällöksi pakataan viisi lyijykynää, kuulakärkikynä, pyyhekumi, terotin, viivain (min. 15cm) ja heijastin. Penaali on vakiovaruste Vaakan koulurepuissa ja lisäksi lahjoitamme niitä muihin, vaihtuviin Vaakan projekteihin. Otamme mielellämme vastaan penaaleja sisältöineen sekä tarvikkeita irtona. Penaali voi olla itse tehty tai kaupasta ostettu, uusi tai hyväkuntoinen, ehjä ja puhdas käytetty penaali.

Alueellinen toiminta

Vaakalla on paljon alueellista toimintaa ja alueellisia avustuskohteita kotimaassa. Alueprojekteissa on mm. koottu kodintarvikepakkauksia, toilettilaukkuja ja siivouskasseja vähävaraisille nuorille ja joulupaketteja ensikotiin, lastenkotiin ja yksinäisille vanhuksille.