Vaakan projektit ja keräykset

Tälle sivulle on koottu tietoja projekteistamme ja keräyksistämme. Mikäli haluat lahjoittaa tarvikkeita keräyksiimme, laita meille sähköpostia osoitteella vaaka.ry at gmail.com.

Vuoden Vaaka-käsityöt

Vuonna 2024  keräämme seuraavia:

Nuorten ja aikuisten villasukat  ja lapaset Otamme vastaan uusia villasukkia isojen varpaiden lämmikkeeksi. Lasten villasukkia meille on kertynyt jo roimasti. Nyt  tarvetta on eniten aikuisten ja nuorten villasukille, koosta 37/38 ylöspäin. Villasukkien kaveriksi kaipaamme myös lapasia.

Toivomme, että villlasukat on neulottu sukkalangasta, jossa villaa on vähintään 70%.  Liitä sukkapari toisiinsa langalla ja voit liittää mukaan myös pesuohjeen (lämpötila). Liitä myös lapaset toisiinsa. Otamme vastaan myös sukkiin ja lapasiin sopivia lankoja.

Otarmme edelleen vastaan myös  värikkäitä, tukevahkosta kankaasta ommeltuja, lapsille ja nuorille sopivia narureppuja - sekä penaaleja.

Narureppuja voi ommella tältä sivulta löytyvällä ohjeella. Lisäksi toivoisimme, että reppuun ommeltaisiin ripustuslenkki, jolla repun voi ripustaa naulakkoon.

Penaalin mallissa ja koristelussa voi käyttää luovuutta ja mielikuvitusta. Toivomme, että penaali on vetoketjulla suljettava ja pohjan pituus 18-22cm, jotta myös viivotin mahtuu penaaliin. Penaalien ohessa voi mielellään lahjoittaa niihin sopivaa sisältöä: käyttämättömiä lyijykyniä, pyyhekumeja, viivottimia, terottimia, puuvärejä, kuulakärkikyniä ja heijastimia.

Lahjoitusten toimittamisesta vaakalaisille voit sopia sähköpostitse, vaaka.ry at gmail.com

Vaakan vauvapakkaukset

Otamme mielellämme vastaan pieniä määriä hyväkuntoisia vauvanvaatteita ja -tarvikkeita (ehjiä, tahrattomia, pesun jäljiltä). Käytämme vaatteita ja tarvikkeita vauvapakkauksiin, joita lahjoitamme Suomessa perheisiin, jotka eivät saa Kelan äitiyspakkausta.

Vauvapakkaus on hyväkuntoisista, pääasiassa käytetyistä vaatteista sekä tarvikkeista koottu pienoiskokoinen äitiyspakkaus.  Pakkaukseen sopivia tarvikkeita ovat:

- vauvan toppapuku, toppatöppöset, toppatumput, lämmin talvihattu ja kypärämyssy, vanuhaalari

- huppupyyhe, pinnasängyn aluslakana, vauvan peitto ja peittoon sopiva pussilakana, vauvan makuupussi

- vauvan ensilelut

- sisävaatteet koossa 50-74cm, sisäsukat, trikoopipot tai muut vauvan päähineet

- terveyssiteet äidille, muut vauvalle ja äidille sopivat hygieniatarvikkeet

Huomioithan, että lahjoitettavien vaatteiden ja tarvikkeiden tulee olla täysin ehjiä, tahrattomia, hyväkuntoisia ja pesun jäljiltä, mielellään myös ajanmukaisia. HUOM! Emme ota vastaan pinnasängyn pehmusteita, rintareppuja/kantoliinoja, itkuhälyttimiä, isokokoisia (koottavia) leluja, vaunuja tai rattaita tms. isoja vauvan hoitotarvikkeita.

Reppukeräys

Keräämme läpi vuoden koulureppuja ja reppuihin sopivia tarvikkeita. Reppuja lahjoitetaan vaihtuviin kohteisiin eri ikäisille lapsille/nuorille, esimerkiksi Suomeen saapuville turvapaikanhakijoille. Reppu-keräykseen voi lahjoittaa kokonaisen reppusetin tai irtona repputarvikkeita.

Reppu (uusi tai uudenveroinen käytetty, ehdottomasti ehjä ja puhdas reppu), johon pakataan:

- reppumaskotti, jonka voi kiinnittää reppuun koristeeksi, voi olla itse tehty tai kaupasta ostettu, myös käytetty siisti ja puhdas maskotti sopii hyvin

- värityskirja tai piirustuslehtiö A4

- puuvärikyniä 12kpl (täysimittaiset puuvärit) tai muut vastaavat värikynät

- 2kpl A5 kokoisia vihkoja

- penaali sis. 5 lyijykynää, kunnollinen pyyhekumi (uusi) ja terotin, heijastin, viivotin (siisti ja puhdas, mitat selvästi näkyvissä), kuulakärkikynä ja askartelusakset (sakset voivat olla käytetyt, toimivat)

- kasvopyyhe, uusi tai kierrätetty puhdas ja siisti

- koululaiselle sopiva hammasharja ja -tahna, palasaippua (mielellään mieto tuoksu tai tuoksuton)

- pallo, uusi tai siisti, puhdas käytetty (mikä tahansa pienehkö pallo, josta lapselle iloa)

Mikäli haluat lahjoittaa repun/reppuja ja tarvikkeita, laita viestiä vaaka.ry at gmail.com

Penaalipankki

Penaalipankkimme on koulutarvikkeiden varmuusvarasto. Täytetty penaali on materiaalisesti arvokas ja sillä on myös symbolinen merkitys: haluamme korostaa opiskelun tärkeyttä ja koulutuksen tarjoamia mahdollisuuksia. Penaaliin pakataan:

- viisi (5) lyijykynää

- kuulakärkikynä

- pyyhekumi, terotin, viivain (15 tai 20cm)

- heijastin

Penaali on vakiovaruste Vaakan koulu- ja narurepuissa ja lisäksi lahjoitamme niitä muihin vaihtuviin Vaakan projekteihin. Otamme mielellämme vastaan penaaleja sisältöineen sekä tarvikkeita irtona. Penaali voi olla itse tehty tai kaupasta ostettu, uusi tai käytetty hyväkuntoinen, ehjä ja puhdas.

Alueellinen toiminta

Vaakalla on alueellista toimintaa ja alueellisia avustuskohteita kotimaassa. Alueprojekteissa kootaan esimerkiksi kodintarvikepakkauksia, toilettilaukkuja ja siivouskasseja vähävaraisille nuorille ja syksyisin joulupaketteja vaihtuviin kohteisiin. Liittymällä jäseneksi pääset mukaan myös kaikkiin oman alueesi projekteihin!