Projektit

Tälle sivulle on koottu yhteen tietoja Vaakan meneillään olevista keräyksistä ja projekteista . Mikäli haluat osallistua keräyksiin lahjoittamalla niihin tarvikkeita tai haluat lisätietoja, ota yhteyttä sähköpostilla vaaka.ry(at)gmail.com.

Vaakan vauvakassit

Otamme mielellämme vastaan pieniä määriä hyväkuntoisia vauvanvaatteita ja -tarvikkeita (ehjiä, tahrattomia, pesun jäljiltä). Käytämme näitä vaatteita vauvapakkauksiin, joita lahjoitamme Suomessa perheisiin, jotka eivät saa Kelan äitiyspakkausta sekä mahdollisuuksien mukaan muihin vauvaperheiden avustuksiin.

Vauvakassi on hyväkuntoisista, pääasiassa käytetyistä vaatteista sekä tarvikkeista koottu pienoiskokoinen äitiyspakkaus.  Viime vuosina olemme toimittaneet vauvakasseja kotimaan lisäksi myös Senegaliin Casamanceen Mlompin kylään.

Vauvakassiin sopivia tarvikkeita ovat:

- vauvan toppapuku, toppatöppöset, toppatumput, lämmin talvihattu ja kypärämyssy

- vanuhaalari, vauvan villasukat

- huppupyyhe ja pinnasängyn aluslakana, vauvan peitto ja peittoon sopiva pussilakana, vauvan makuupussi

- vauvan ensilelu

- sisävaatekertoja 50-74cm, sisäsukkia, trikoinen pipo tai nauhallinen hattu

- jokin extratuote kuten vauvan kesä- tai juhlavaate, kuolalappu, ruokalappu tms.

- kuukautissuojia äidille, muita vauvalle ja äidille sopivia hygieniatarvikkeita

Huomioithan, että lahjoitettavien vaatteiden ja tarvikkeiden tulee olla täysin ehjiä, tahrattomia, hyväkuntoisia ja pesun jäljiltä, mielellään myös ajanmukaisia.

Otamme mielellämme lahjoituksena vastaan myös pelkkiä kangaskasseja vauvakassien pakkaamista varten. Kassin suositeltava koko on 55 cm (korkeus) x 45 cm, kädensijat noin 57 cm. Kassin voi ommella uudesta tai kierrätetystä kankaasta.

HUOM! Emme ota vastaan pinnasängyn pehmusteita, rintareppuja/kantoliinoja, itkuhälyttimiä, isokokoisia (koottavia) leluja, vaunuja tai rattaita tms. isoja vauvan hoitotarvikkeita

Reppukeräys

REPPUKERÄYS ON KÄYNNISSÄ LÄPI VUODEN

Vaaka kerää jatkuvasti koulureppuja ja reppuihin sopivia tarvikkeita. Reppuja lahjoitetaan vuonna 2022 Romaniaan sekä kotimaassa vaihtuviin kohteisiin eri ikäisille lapsille/nuorille, esimerkiksi Suomeen saapuneille ukrainalaisille lapsille.

Reppukeräykseen voi lahjoittaa kokonaisen reppusetin tai irtona repputarvikkeita.

Reppu (uusi tai uudenveroinen käytetty, ehdottomasti ehjä ja puhdas reppu), johon pakataan:

- reppumaskotti, jonka voi kiinnittää reppuun koristeeksi, voi olla itse tehty tai kaupasta ostettu, myös käytetty siisti ja puhdas maskotti sopii hyvin

- värityskirja tai piirustuslehtiö A4

- puuvärikyniä 12kpl (täysimittaiset puuvärit) tai muut vastaavat värikynät

- 2kpl A5 kokoisia vihkoja

- penaali sis. 5 lyijykynää, kunnollinen pyyhekumi (uusi) ja terotin, heijastin, viivotin (siisti ja puhdas, mitat selvästi näkyvissä), kuulakärkikynä ja askartelusakset (sakset voivat olla käytetyt, toimivat)

- kasvopyyhe, uusi tai kierrätetty puhdas ja siisti

- koululaiselle sopiva hammasharja ja -tahna, palasaippua (mielellään mieto tuoksu tai tuoksuton)

- pallo, uusi tai siisti, puhdas käytetty (mikä tahansa pienehkö pallo, josta lapselle iloa)

Mikäli haluat lahjoittaa repun/reppuja ja tarvikkeita, laita viestiä vaaka.ry at gmail.com

Vuoden käsityö ja villasukat

Vuonna 2022  emme ole käynnistäneet uutta vuoden käsityökeräystä. Otamme edelleen mielellämme vastaan kestositeitä ja villasukkakeräyksemme jatkuu kuten ennenkin.

1. Kestoside - Lahjoitamme kestäviä ja pestäviä kuukautissuojia Afrikkaan Senegaliin Mlompin kylän naisille ja tytöille. Siteen ompelussa voit hyödyntää netistä googlettamalla löytyviä ohjeita. Siteitä voi ommella kierrätetyistä kankaista. Imuosaksi sopii hyvin esim. flanelli ja frotee. Siteen kiinnityksen voi toteuttaa nepparilla tai tarralla. Kosteussulkukankaan käyttäminen siteiden ompelussa ei ole välttämätöntä, mutta se lisää huomattavasti siteen käyttömukavuutta. Normaalisiteen valmis pituus tulisi olla noin 26cm ja yösiteen valmis pituus noin 33cm. Pakkaamme kestositeitä Afrikan vauvakasseihin ja pidemmät siteet ovat hyödyllisiä myös vasta synnyttäneille äideille.

2. Villasukat - Otamme ympäri vuoden vastaan uusia villasukkia pienten ja isojen varpaiden lämmikkeeksi. Koot voivat vaihdella vauvasta vaariin, eniten tarvetta on aikuisten ja nuorten villasukille, koosta 37/38 ylöspäin. Villasukkien kaveriksi voit myös neuloa lapaset, erityisesti aikuisten lapaset toivottuja.

Aikuisten ja isompien lasten sukkia toivotaan neulottavan sukkalangasta, jossa villaa on vähintään 70%. Vauvansukat kannattaa neuloa 100% luonnonkuidusta: pehmeästä villasta, bambusta tai puuvillasta. Liitä sukkapari toisiinsa langalla niin sukat eivät eksy toisistaan kuljetusten aikana. Halutessasi voit liittää mukaan myös pesuohjeen (lämpötila). Otamme vastaan myös sukkiin sopivia lankoja.

Lahjoitusten toimittamisesta vaakalaisille voit sopia sähköpostitse, vaaka.ry at gmail.com

Penaalipankki

Penaalipankkimme on koulutarvikkeiden varmuusvarasto. Täytetty penaali on materiaalisesti arvokas ja sillä on symbolinenkin merkitys: haluamme korostaa opiskelun tärkeyttä ja koulutuksen tarjoamia mahdollisuuksia. Penaalin sisällöksi pakataan viisi (5) lyijykynää,  yksi kuulakärkikynä, pyyhekumi, terotin, viivain (15 tai 20cm) ja heijastin. Penaali on vakiovaruste Vaakan koulurepuissa ja lisäksi lahjoitamme niitä muihin, vaihtuviin Vaakan projekteihin. Otamme mielellämme vastaan penaaleja sisältöineen sekä tarvikkeita irtona. Penaali voi olla itse tehty tai kaupasta ostettu, uusi tai hyväkuntoinen, ehjä ja puhdas käytetty penaali.

Alueellinen toiminta

Vaakalla on paljon alueellista toimintaa ja alueellisia avustuskohteita kotimaassa. Alueprojekteissa kootaan esimerkiksi kodintarvikepakkauksia, toilettilaukkuja ja siivouskasseja vähävaraisille nuorille, syksyisin joulupaketteja vaihtuviin kohteisiin ja vauvakasseja laajempia vauvapakkauksia vauvoille ja äideille, jotka eivät ole Kelan äitiysavustuksen piirissä.  Liittymällä jäseneksi pääset mukaan myös kaikkiin oman alueesi projekteihin!